معنای CRM چیست؟
• CRM مجموعه جامعی از فرآیندها و تکنولوژیها برای مدیریت روابط با مشتریان فعلی و بالقوه و دست اندرکاران کسب و کار در بازاریابی، فروش و خدمات، صرفنظر از نوع کانالهای ارتباطی آنهاست.
• CRM (مدیریت روابط با مشتریان) یک استراتژی تجاری به منظور انتخاب و مدیریت مشتریان است. CRM باعث بهینه کردن و بالا بردن ارزش شرکت در دراز مدت است.
• CRM (مدیریت ارتباط با مشتری)،استراتژی جامع کسب و کار و بازاریابی است. CRMفناوری،فرآیندها و تمامی فعالیتهای کسب و کار را حول محوریت مشتری یکپارچه می سازد.
• CRM روش بهینه سازی ارتباط با مشتریان(مثل مدیریت مشتریان و ارائه خدمات به آنها) با استفاده از آخرین فناوریهای اطلاعات یا مدلهای کسب و کار است.
• CRM یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه است CRM در جهت برنامه ریزی،زمان بندی و کنترل فعالیتهای قبل و بعد از فروش سازمان با هدف توانمند سازی مشتریان جهت تعامل با سازمانها از طریق ابزارهای متعددی چون وب،تلفن و غیره به کار می رود.
• CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) به معنای ایجاد و حفظ ارتباط شخصی شده با مشتریان سودآور از طریق استفاده مناسب از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات است.
CRM از سه بخش تشکیل شده است. مشتری(Customer)، روابط(Relationship) و مدیریت(Management) .
در سیستم CRM منظور از مشتری، مصرف کننده نهایی است که در روابط ارزش آفرین، نقش حمایت کننده را داراست.
در سیستم CRM منظور از روابط، ایجاد مشتریان وفادارتر و سودمندتر از طریق ارتباط یاد گیرنده(Learning Relationship) است.
در سیستم CRM منظور از مدیریت، خلاقیت و رهبری فرآیند کسب و کار مشتری مدار و قراردادن مشتری در مرکز فرآیندها و تجارب یک سازمان است.
مفهوم کلی تعاریف CRM مطرح شده، بیانگر نوعی رابطه بین مشتریان و سازمان های ارائه کننده محصول CRM است که بوسیله سیستمی موثر و به روز شونده CRM، اطلاعات مهم در خصوص مشتریان بالفعل و بالقوه را در اختیار سازمان ها قرار می دهد. سازمان ها بوسیله سیستم CRM قادر خواهند بود مشتریان جدیدی برای محصولات خود (کالا/خدمات) پیدا کرده و از میان مشتریان قبلی، سودمندترین آنها را برای بقای سازمان شناسایی و پشتیبانی نمایند.
برخی اصطلاحات جایگزین CRM
شایان ذکر است برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه مدیریت ارتباط با مشتری مراجعه کرده و با امکانات نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) ماهان ویپ آشنا شوید.